Hoppa till huvudinnehåll

Viktig seger för Kommunal i Göteborgs hemtjänst  

Göteborg stad ska betala 1,6 miljoner i böter efter att Kommunal i flera år krävt åtgärder mot minutstyrningen i hemtjänsten.
Rött har pratat med undersköterskan och skyddsombudet Silvana Vretoska, som också är ordförande för Kommunals sektion äldreomsorg i Göteborg.
— Nu är det ju så himla tydligt att det jag och mina fackliga kamrater har sagt i fyra års tid stämmer: vi har haft rätt! säger hon.

För fem år sedan fick personalen i Göteborgs hemtjänst nog av den destruktiva stressen och pressen som förvärrats av planeringsverktyget Plugo, som programmerade ett schema så tight att all kringtid och restid mellan brukarna försvann.
— Folk satt och grät i trappuppgången, man sov inte, man gick till jobbet med ont i magen, man sa upp sig för att man trodde att gräset var grönare någon annanstans, berättar Silvana Vretoska, undersköterska i Askim-Frölunda-Högsbo, när Rött ringer upp.

Till slut blev situationen helt ohållbar och Silvana och skyddsombud från 10 områden i Göteborg gick då ihop och gjorde 50 stycken 6:6a-anmälningar till Arbetsmiljöverket med begäran om åtgärder. Arbetsmiljöverket gav Kommunal rätt och kommunen fick böter på 800 000 kronor om inte arbetsmiljön för de hemtjänstanställda förbättrades.

Men – arbetsgivaren Göteborgs stad ville fortfarande inte mötas utan överklagade.
Arbetsmiljöverket begärde då 1,6 miljoner till i vite.
Även det överklagades av arbetsgivaren.
Nu är det tredje gången gillt.

Grattis till en viktig seger Silvana Vretoska. Den 19 mars kom beskedet om den nya domen och än en gång vinner Kommunal. Hur har kollegorna reagerat?
— Jag meddelade alla skyddsombuden i Göteborgs stad först och vi blev överlyckliga att vi har ett rättssystem som ändå har lyssnat på vår verklighet, tagit till sig den och gett oss rätt. Och medlemmarna är lika glada, och tacksamma för att vi har fortsatt att driva den här frågan. De som kanske är mindre lyckliga är väl arbetsgivaren.
— Visserligen kan de överklaga en gång till men de har ju redan förlorat i förvaltningsrätten och kammarrätten, så nu hoppas vi verkligen de sätter sig ner och lyssnar och åtgärdar kraven istället för att överklaga. Vi kommer ju inte att släppa detta!

Ni har ju undrat länge från fackets sida varför arbetsgivaren inte lyssnar och möter er i rummet. Förstår de inte att också brukarna, och arbetsgivaren själv, förlorar om personalen blir utbränd?
— Ja jag trodde de skulle fatta efter förra sommaren när det inte fanns vikarier, sen trodde jag att de skulle fatta när man såg att knappt någon söker till omvårdnadsprogrammet längre.

Har du fått bekräftelse eller ursäkt från någon på arbetsgivarsidan i Göteborg än? Har de ens hållit med er från Kommunal om verklighetsbeskrivningen?
— Högre chefer ja, när man pratar med dem så har vi samförstånd. Jag kan faktiskt säga att vi har haft en god dialog, men det har stannat vid dialog, det har inte varit några åtgärder. Och kommer man längre ner i kedjan så tycker de inte att det vi säger stämmer. Man får istället höra: men ni utför inte all tid på plats hos brukaren. Och då får jag alltid säga: men hur ska vi utföra all tid när vi inte har tid att transportera oss?
— För vi har varit väldigt tydliga med att vi med det här systemet tvingas ta tid från de äldre för att ta oss till nästa vårdtagare. Och det som gör mig ledsen och det som gör ont i hjärtat på oss allihopa det är att man då tar tid av dem som inte låter. De där äldre som låter och ringer och klagar, deras tid rörs inte, utan de som verkligen kommer i kläm är de tysta äldre som inte vågar vara obekväma, det är de som inte får den tid de ska ha.

Göteborg är ju inte ensamma om att pressa hemtjänstpersonalen illa med digital minutstyrning. Vad är det som har gjort att ni har orkat och vad är ditt bästa råd till dem som blir inspirerade och också vill agera?
— Mitt råd är att fortsätta och vara organiserade, göra saker tillsammans, stötta varandra. Såklart att det är tufft, såklart att det är jobbigt, men det gäller att hålla i och luta sig mot varandra.
— Vi fortsätter också att hålla liv i vårt nätverk, vi ses en gång i månaden och följer upp. Är det nån som har fått några åtgärder gjorda? Kan vi sno goda exempel och så.

Vad är det viktigaste kravet nu? Är det att bli av med det här planeringsverktyget Plugo?
— Jag tror inte att vi kan komma ifrån digitaliseringen. Det är ju tyvärr vår framtid, men vi måste ju ha tid att ta oss mellan vårdtagarna. Vi måste ju ha tid för våra kringuppgifter och vi vill att man utbildar personalen ordentligt i de digitala verktyg vi ska ha. Vi har ju alla olika lärstilar. Nu köpte man in ett nytt system där vi ska föra in tillbud och arbetsskador, och man skickade ut en digital länk och tror att alla ska lära sig ensamma på varsitt håll. Men det funkar inte för alla.

Vad innebär skadeståndet på först 800 000 och därefter 1,6 miljon konkret?
— Antar att de pengarna går tillbaka till staten, och enligt Arbetsmiljöverket kommer viten fortsätta utdömas till dess Göteborg har åtgärdat kraven. Det innebär framförallt en viktig principiell markering att vi har sagt sanningen hela tiden och det har blivit erkänt!

Återigen, stort grattis Silvana Vretoska och bra kämpat!
— Tack!

Taggar