På måndagkvällen anordnade Taxiunionen ett öppet möte på Folkets Husby i Stockholm för att diskutera organisering och framtidsplaner. Med på mötet var inte bara Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar, utan också Leïla Chaibi, EU-parlamentariker för La France Insoumise och inblandad i förhandlingarna kring det så kallade plattformsdirektivet. Facklig vänster passade på att ställa några frågor.
– Du har kommit hit ikväll för att stödja svenska taxiförare som kör för Uber och Bolt och deras arbete för bättre löner och skäliga arbetsvillkor. Vad tyckte du om mötet här ikväll, och varför är den här sortens möten viktiga?
Sådana här möten är otroligt viktiga och jag är mycket glad att jag fått möjligheten att delta. Som du säkert vet så har vi befunnit oss i en lagstiftningsprocess (kring plattformsdirektivet, reds. anm) i mer än tre år nu, och vi har redan vunnit viktiga segrar där. Den avgörande faktorn för att vi lyckats i förhandlingarna har varit arbetarnas egen mobilisering. Det är just samlingar och möten som det vi har sett här ikväll, där folk träffas och organiserar sig, som är så viktigt. De sätter press på politiken och visar att direktivet måste vara i arbetarnas intressen, och inte i Ubers och andra plattformsföretags. Det är mycket motiverande, och det är ett viktigt steg i det internationella arbetet med att organisera plattformsarbetare.
– Kan du sammanfatta plattformsdirektivet lite kort, och varför det är viktigt?
Om det antas i sin nuvarande form skulle det innebära så kallad anställningspresumtion för alla plattformsarbetare. Med det menas att om man jobbar åt ett plattformsföretag som kontrollerar ens arbete, bestämmer ens lön och arbetsvillkor och så vidare, så definieras det som att man är anställd. Då ska man också ha samma villkor som vanliga anställda. Det vill säga: de löner och rättigheter som gäller för anställda i det landet där man jobbar.
– Hur togs initiativet till det här och var befinner vi oss i processen just nu?
EU-parlamentet har inte rätt att lägga egna förslag till lagstiftning, så själva förslaget kommer från början från EU-kommissionen från början. I december 2021 publicerade de det förslaget till ett direktiv för plattformsarbetare, och skickade det till EU-parlamentet och Europeiska rådet. Sedan dess har vi förhandlat om förändringar av förslaget av ursprungsförslaget, och där har jag varit chefsförhandlare för vår grupp (GUE/NGL, där även Vänsterpartiet ingår, reds. anm.). Vi har gjort förslaget betydligt bättre, och det som idag ligger uppfattar vi som ett stort framsteg för plattformsarbetare.
På torsdag ska vi rösta i Parlamentet om det förbättrade förslag som vi förhandlat fram, och om det går igenom så fortsätter processen med förhandlingar med Europeiska rådet. I slutet på året bör processen vara färdig, så vi befinner oss på upploppet kan man säga.
– Några sista ord?
Bara upprepa att det absolut viktigaste: även framåt kommer att vara arbetarnas egen mobilisering som är avgörande för att sätta press i frågan. Det hjälper oss mycket i vårt arbete i parlamentet.
– Tack!
Tack själv!