Hoppa till huvudinnehåll

Lyxbutiker ökar vinsterna mitt i krisen

Krisen med inflation, räntehöjningar, höjda el-och matpriser drabbar inte alla.
När barnfamiljer knappt har råd med hyran och fler fattigpensionärer hamnar hos kronofogden är det köpfest i Stockholms lyxbutiker.

Prada, Hermés, Celine, Tiffany&Co, Gucci, NK, Maruschka de Margó och Natalie Schuterman. Så heter några av Stockholms lyxbutiker där ett par skor, en väska eller en klocka kan kosta som ett års matkonto för en familj.
Expressen har en aktuell granskning av butikerna och kan avslöja att köpfesten fortsätter för de vräkigt lyxrika samtidigt som bönderna står med träskvatten upp till knäna i sina förstörda åkrar, allt fler skickas till kronofogden och köerna blir längre hos Stadsmissionen.
Louis Vuitton-butiken i centrala Stockholm gjorde till exempel en vinst på över 300 000 kronor – om dagen- under förra året.
– Å herregud, det var till och med jag chockad över. Det är sjukt, det hade jag aldrig kunnat gissa. Jesus Christ, kommenterar varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, till Expressen.

För de flesta i Sverige är krisen ytterst verklig och kännbar i det egna livet. De flesta har fått dra in på utgifterna, även den tidigare trygga medelklassen känner av en försämrad bomarknad med dyrare lån. Kronofogden har fått in fler obetalda skulder i år än någonsin tidigare. Många av dem som får betalningsanmärkningar är pensionärer. Över 400 000 svenskar har nu skulder hos fogden.
– Under hösten kommer det att bli tufft för hushållen och det blir sämre innan det blir bättre, sade till exempel Mattias Persson, Swedbanks chefsekonom, när han förra veckan presenterade en konjunkturprognos, som bland annat bygger på att Riksbanken kommer höja räntan två gånger till i höst.

Den dominerande berättelsen om ”hushållen” är att alla drabbas av krisen. Men för den ekonomiska eliten, som i första hand får sin inkomst garanterad via ägande, inte arbete, spelar krisen ingen roll för deras egen livsföring. De spenderar lika obekymrat som vanligt, vilket gör att lyxbutikerna gör rekordvinster.

Samtidigt vill alltså regeringen bringa reda i djungeln av konsumtionskrediter och programmet ”Lyxfällan” i TV3 fortsätter att, till allmän varnagel, läxa upp människor med små eller inga inkomster som förköpt sig.
I november 2022 tillsattes ytterligare en utredning som skulle granska marknaden för konsumentkrediter och bland annat utreda ett nationellt skuldregister. I somras kom så betänkandet där utredaren föreslår bland annat tydligare regler för marknadsföring, skärpta kreditprövningar och att räntetaket halveras till 20 från 40 procent.

Magdalena Kowalczyk, ekonom och programledare för ­tv-programmet Lyxfällan i TV3 tycker att konsumtionslånen borde ha ännu större politisk prioritet och att myndigheterna borde arbeta mer förebyggande.
– Jag har lärt mig hur erbarmligt dåligt konsumentskyddet fungerar och vilken vilda västern det är med olika kreditbolag som får operera fritt. Jag ser också hur gränsen för vad som är okej moraliskt och affärsmässigt flyttas fram hela tiden, vilket även återspeglas i statistiken från Kronofogden, säger hon bland annat i en intervju med tidningen Vi.

Ett förslag kanske vore att, som omväxling, ta in några av de superrika lyxshopparna som deltagare i Lyxfällan.

Läs mer:

Lyxshoppare skickar pensionärer till kronofogden, Sydöstran

https://www.sydostran.se/ledare/ledarkronika-lyxshoppare-skickar-pensionarer-till-kronofogden/

De rika shoppar loss. Proletären

https://proletaren.se/artikel/de-rika-shoppar-loss-lyxkonsumtionen-okar

Lyxfällan har blivit en folksjukdom, tidningen Vi

https://vi.se/artikel/srqnmLM2-a0j2LRwp-4a8a6

Betänkande om ökad skuldsättning.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/07/sou-202338/

Taggar